توليد بتن فوق سبك با مقاومت بالا
تاريخ : برچسب:, | 13:33 | نویسنده : دانشجویان گروه عمران

پژوهشگران يك شركت ايراني با تغيير در ماده اوليه سيمان و به كارگيري فن‌آوري نانو موفق به توليد بتن فوق سبك سازه‌يي مقاوم شدند.

به گزارش ايسنا ، بهمن حاجي سامي ــ مدير عامل شركت توليد كننده بتن فوق سبك سازه‌ اي ــ با بيان اين كه بتن فوق سبك سازه‌اي وزني حدود نصف بتن معمولي دارد، گفت: با توجه به اين عامل، مقاومت اين بتن هم رده بتن معمولي و حتي از آن نيز بالاتر است.

وي اضافه كرد: در اين بتن با استفاده از فن‌آوري نانو تغييراتي در تركيب سيمان و بتن اعمال شده به اين ترتيب كه با تغيير روند واكنش‌ها ضعف سنگدانه‌هاي سبك كه باعث مي‌شود مقاومت به شدت افت كند، از بين مي‌رود.

حاجي سامي با اشاره به مزيت استفاده از اين نوع بتن نسبت به بتن‌هاي معمولي اظهار كرد: در شرايطي عادي وقتي كه بتن را سبك مي‌كنيد، مقاومتش را از دست مي‌دهد، در واقع وزن مخصوص آن از حدي مشخص كمتر مي‌شود و به نوعي مقاومت سازه‌اي ندارد، به همين دليل بتن‌هاي كه قبلا ساخته مي‌شدند به عنوان جدا كننده،‌ديوارهاي حائل و … استفاده مي‌شد، اما كاري كه انجام شده آن است كه با وجود اين كه بتن سبك شده و از مرز وزن 8/1 گذشته اما مقاومت آن حفظ شده است.

وي توضيح داد: مزيت اين كار آن است كه وقتي بتوانيد بتني را بسازيد كه مقاومت سازه‌اي نيز داشته باشد در واقع بار مرده سازه را كاهش داده ايد.

مدير عامل شركت توليد كننده بتن فوق سبك سازه‌اي خاطر نشان كرد: منظور از بار مرده وزني است كه خود سازه دارد و اين سازه مي‌تواند خانه، پل ، تونل و سد و… باشد و زماني كه بار مرده را كاهش مي‌دهيد در واقع وزن آن كم مي‌شود و باعث مي‌شود كه در طراحي، ابعاد مقاطعي آن كوچكتر شود و به تبع آن ميزان بتن‌ريزي و سيمان مصرفي كم مي‌شود و همچنين به دنبال آن وقتي وزن سازه كاهش پيدا مي‌كند، آرماتور كمتري مصرف شده يعني حجم آهن آلات مصرفي كم مي‌شود و با توجه به اين مساله فضاي مقاومتي بيشتري به دست مي‌آوريد و تاثير زيادي در حجم بتني كه مصرف مي‌شود و همين طور حجم سيمان مي‌گذارد.

به گفته وي، در حال حاضر دنيا به سمتي پيش مي‌رود كه حجم ساخت و سازها و استفاده از بتن به شدت زياد مي‌شود يعني اصلي ترين عاملي كه در عمران هر كشور ايفاي نقش مي‌كند، بتن است كه در واقع تركيبي استراتژيك به شمار مي‌رود و هر اندازه كه قدرت و دانش را در زمينه بتن افزايش دهيم، با استفاده بهينه مي‌توانيم صرفه‌جويي نيز داشته باشيم.

حاجي سامي تصريح كرد: در حال حاضر عمر مفيد بتن در دنيا 50 ــ60 سال است ، در صورتي كه در كشور ما زير 20 سال است و اين مساله از جداول كنار خيابان گرفته تا سازه‌هاي عظيمي كه ساخته مي‌شوند را شامل مي‌شود.

مدير عامل شركت توليد كننده بتن فوق سبك سازه اي خاطرنشان كرد: استفاده از اين نوع بتن هنوز در كشور كاربردي نشده و در دنيا هم هنوز بتن‌هاي توليدي با اين شيوه خيلي كم استفاده مي‌شود، اما توجيه فني و اقتصادي دارد و دولت نيز بايد بر روي اين مساله متمركز شود. حركت به سمت استفاده از اين نوع بتن‌ها مساله‌اي است كه از اساتيد دانشگاه تا دست‌اندركاران صنعت بتن كه در اين مورد دانش كافي دارند همه بر آن متفق القولند، ولي در عمل مشكل وجود دارد و بازار هنوز خود را با شرايط روز وفق نداده است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








Page Up
بیست تمپ